En liten svipptur til Sunnmøre

In Ut på tur
Scroll this

For ikke så alt for lenge siden, ble det publisert et techevent utenfor Ålesund. Jeg lekte litt med tanken på om jeg skulle svippe oppom, siden cachetur.no var et av temaene. Jeg sjekket flybilletter bare for morroskyld, og fant raskt ut at jeg kunne få bonusbilletter som tok meg opp etter jobb fredag, og hjem igjen søndag. Trang ikke så lange betenkningstiden før jeg var i gang med å bestille! Da streiket bookingsystemet, og jeg måtte vente til dagen etter. Snakk om flaks, for da var prisen halvert! 😀

Jeg tok en kikke på kartet, og oppdaget et par ting jeg kunne tenke meg. Den virtuelle cachen ved Trollveggen var en av de. Ikke bare stilte Olabirk opp som sjåfør og vert for helga, han bestemte seg like gjerne for å bli med på hele greia! Fantastisk! 😀 Ei rute ble lagt opp, på cachetur.no selvfølgelig, og nå var det bare å glede seg!

Flyturen opp (via Oslo), foregikk i fantastisk vær, og utsikten fra flyvinduet var også bra. Flyet landet litt før tia, så jeg hadde nok tid til å finne cachen nærmest flyplassen, før jeg satt meg på bussen til hurtigbåten.

Utsikt fra flyet

Var ikke fremme på Hareid før nærmere halv 12, men det ble allikevel en del funn langs veien – en god start!

Etter å ha fått noen timer søvn, og frokost, bar det ut på veien – med mange cacher på planen. Langs veien plukket vi også opp jhh72, som også skulle være med på galskapen morroa.

Det ble ei fin lita løype før vi satt nesa mot eventet, hvor fremvisning av cachetur.no og noen andre nyttige verktøy stod på programmet. En hyggelig gjeng møtte opp, og lyttet til det jeg hadde å fortelle. Som vanlig gikk det litt ut over avsatt tid, men tror det gikk greit for de fleste.

Techevent

Etter eventet ble det tid for en liten fellestur, før vi satt nesa videre mot Trollstigen. Det ble mange stopp underveis, og til tider var vi (mest meg kanskje) vel så mye turister som geocachere. Det ble tatt bilder i alle retninger, og jeg endte vel opp med ca. 500 bilder etter helga. Et utvalg av bildene ligger nederst under her.

Utsikt langs veien

Været var helt upåklagelig, og vi fant det meste vi lette etter uten store problemer. Tidsskjemaet sprakk litt, og vi var litt seint fremme på Trollstigen, men hva gjør det når dagslyset fortsetter nesten gjennom hele natta?

På vei opp fikk vi Highway Patrol bak oss også, litt langt hjemmefra, og på noe helt annet enn en highway!
Highway Patrol

Vi kom omsider opp, og bestemte oss raskt for å ta oss tid nok til å få med oss utsiktspunktet som var lengst vekk også. Angrer ikke på det!

På toppen

Vi fortsatte videre nedover, og kom omsider frem til Trollveggen – som endte opp som mitt funn nummer 9500! Overhode ikke planlagt, men en artig tilfeldighet.

Trollveggen

Klokka var allerede rukket å bli seint, men med fortsatt strålende vær, og en lang vei igjen å kjøre, fortsatte vi! Det ble flere funn, og mange flotte fotomuligheter langs veien. Vi rakk til og med et lite besøk langs veien.

Solnedgang

Etter litt diskusjon blant de lokalkjente, ble det bestemt ferje fra Solavågen, siden den gikk en del før den andre. Mend et var bare ett problem, vi måtte rekke den! Og neste gikk ikke før mange timer etterpå. Utrolig nok kom vi frem i tide, men da var ferja allerede på vei ut. Men, plutselig var den på vei tilbake igjen! Lemmen gikk ned, og en bil ble dyttet på land. Når vi kjørte ombord kjente vi bensinlukta, og forstod raskt hvorfor de kom tilbake. Flaks for oss, ikke fullt så mye for de som måtte stå igjen…

Vi stoppet for å finne cachen på andre sia, og var på vei til å gi opp, da jeg bare måtte sjekke et sted til – og der var den jo!

Utsikt fra andre sia

Det ble et par stopp til, og innen vi var tilbake var klokka rundt halv fire – en lang dag! Men meget innholdsrik! Ikke verst å få med seg både solnedgang og soloppgang på samme tur, uten at det egentlig var spesielt mørkt mellom de.

Noen timer søvn senere, og luksusfrokost, var vi igjen på veien. Jeg fikk se mer av øya, funnet en drøss med cacher og tatt enda flere bilder.

Signering pågår

Vi rakk overraskende mye før vi måtte sette nesa mot ferja, som vi kjørte rett ombord i. Det har i alle fall ikke vært sløst vekk tid på å stå i ferjekø på denne turen!

Det ble et par cacher til på andre sia, og så var det bare å sette nesa mot eventet. Rakk akkurat innom en bensinstasjon for å plukke opp grillmat, før vi ankom eventet ca. til eventstart. Det var en god gjeng som møtte opp, og det ble et flott event! Jaggu ble det gevinst på meg også 😀

Eventet

Siden jeg hadde et fly å rekke, og vi skulle innom noen cacher som måtte vedlikeholdes, satt vi nesa mot flyplassen litt etter offisiell eventslutt. Jeg har aldri vært i Ålesund sentrum før, nå fikk jeg jaggu med meg det også!

Utsikt

Jeg rakk flyet med god margin, og på tross av kort transfertid på Gardermoen, rakk jeg neste også med god margin. Men det skulle vise seg at jeg skulle få mer enn nok tid på Gardermoen allikevel. Vi rakk ikke mer enn å komme opp i marsjhøyde, før vi fikk beskjed om at det var tykk tåke på Karmøy, og de hadde nok drivstoff til å ta seg noen runder. Og akkurat det ble det, noen runder, før vi returnerte til Gardermoen. Både Haugesund, Stavanger og Bergen var stengt.

Da ble det ei natt på hotell, og opp før kl. 04 mandags morgen, for å ta flyet kl 06. Ikke mange timer søvn denne helga! Men, jeg rakk jobb, til og med før jeg vanligvis pleier å dukke opp!

Det har vært en fantastisk helg, og jeg har sett en masse jeg ikke hadde sett hvis det ikke var for denne fantastiske hobbyen. De aller fleste cachene vi fant var i god stand, og det er mange å ta av. En cachetur til Sunnmøre anbefales på det sterkeste!

En stor takk til Olabirk som lokket meg oppover med eventet sitt, stilte opp og sørget for at vi fikk maks ut av hele helgen! Takk også til jhh72 for turen på lørdag, og takk til toreholen og familien for eventet på søndag.

Takk for meg, for denne gang…